Kasutades üldiseid fraase iga kord kui teie laps midagi saavutab või mingi oskuse omandab võib olla halb mõte. Sellist laadi kiitmine teeb lapse sõltuvaks teie heakskiidust aga mitte tema enda motivatsioonist. Proovige säästa oma kiidusõnu olukordade jaoks, kus teod tõeliselt väärivad kiitu ning seejuures katsuge olla võimalikult spetsiifiline. Näiteks selle asemel, et öelda “Hea mäng”, öelge pigem midagi sellist, mis toob välja lapse konkreetse teo: “Mulle meeldis kuidas sa platsi nägid, su söödud olid väga täpsed”.
2.”Harjutamine teeb meistriks”
Kuigi vastab tõele see, et mida rohkem aega pühendada mingi eesmärgi saavutamiseks, seda osavamaks ja teravamaks muutub inimene. Samas see väljend saadab lapsele sõnumi, et kui ta teeb vigu, siis ta ei harjutanud piisavalt. Tagajärjena võib nooruk stressi ohvriks sattuda ja järgneva mõtteviisini jõuda: “Mis mul viga on? Ma harjutan ja harjutan aga ma ei ole ikkagi parim”. Proovige oma lapsi innustada tööd tegema ja harjutama pigem sellepärast, et nad saavad paremaks ja võivad enda arengu üle uhked olla.
3. “Pole hullu / pole viga midagi”
Kui teie laps saab haiget ja vigastab ennast, siis teie esimene instinkt võib olla julgustamine ning lapsele sisendamine, et ta ei saanud kõvasti haiget. Selline jutt võib ajada lapse enesetunde veelgi hullemaks. Teie eesmärk võiks olla aidata lapsel aru saada ning toime tulla tema emotsioonide ja valuga. Võiksite last näiteks kallistada ning öelda midagi sellist: “See oli hirmus kukkumine”. Seejärel pakkuge lapsele plaastrit või musi või mõlemat.
4. “Tee ruttu!”
Laps on söögilauas aeglane, võitleb oma kingapaeladega ning on tõenäoliselt kooli hiljaks jäämas. Kui teda kiirustama sunnite, siis tekitate lisastressi. Pigem üritage jätta muljet, et olete samas meeskonnas – öelge “Teeme ruttu” – see saadab positiivsema sõnumi. Samuti võiks proovida teha riietumisest mängu: “Vaatame kes kiiremini riidesse saab!”
5. “Ma olen dieedil”
Kui jälgite oma kaalu, siis jätke see enda teada. Laps näeb teid iga päev kaalule astumas ning kuuleb, kuidas te räägite sellest, et olete paks või ülekaaluline. See võib lapsele tekitada halbu tundeid tema enda keha kohta ning luua ebaterve maailmavaate. Pigem öelge, et “Ma söön tervislikult, kuna mulle meeldib tunne mille ma sellest saan”. Sama kehtib ka trennitegemise kohta:”Ma pean rohkem trenni tegema” kõlab nagu kaebus või virin, parem on öelda “Väljas on kaunis ilm, ma lähen sörkima/jalutama” – see võib inspireerida last teiega liituma.
6.”Meil ei ole selle jaoks raha”
Sellist lauset on lihtne öelda, kui teie laps soovib saada uusimat mänguasja. Samas saadate lapsele sõnumi, et teie ei oma enda finantsseisu üle kontrolli ning see võib lastes hirmu tekitada. Valides alternatiivse viisi sama idee edasiandmiseks, näiteks “Me ei oska seda (mängu)asja, kuna me säästame praegu tähtsamate asjade jaoks”. Kui laps ei jäta teid rahule ning kipub natukene vaidlema, siis see on ideaalne moment seletada lapsele raha säästmisest ning eelarve jälgimisest.
7. “Ära räägi võõrastega”
See on raske mõte noore lapse jaoks. Isegi kui inimene ei ole temajaoks tuttav, ei pruugi see isik klassifitseeruda “võõra” alla, eriti kui see inimene on lapse vastu sõbralik ja lahke. Samuti võib viia selline suhtumine ekstreemse mõtteviisini, kus keeldutakse politsei või tuletõrjurite abist, kuna nemad on võõrad. Pigem proovige esitada lapsele erinevaid olukordasid. “Mida sa teed kui inimene, keda sa ei tea, pakub sulle kommi ja autosõitu koju?”, laske lapsel teile seletada ning seejärel juhtige ta õige teguviisini, mida sellises olukorras rakendada võiks. Hea ohutusmantra on “Kui keegi paneb sind tundma kurbust, hirmu või segadust, siis pead kohe mulle teada andma”.
8. “Ole ettevaatlik”
Kuigi proaktiivselt kasutades on see hea nõuanne, siis sellel hetkel, kui laps turnib mänguväljakul, võib selline lause lapse keskendumise käesolevalt takistuselt eemale viia. Kui tunnete hirmu või ärevust, nähes last kuskil ronimas, siis minge vaikselt lähemale ning valvake ja olge vajadusel valmis abistama.
9. “Enne magustoitu ei saa, kui oled soolase toidu ära söönud”
Eelnev väljend suurendab magustoidu hinnangut ja väärtust lapse silmis ning vähendab tema naudingut ning huvi süüa õiget toitu – see on vastand sellele, mida te soovite saavutada. Väike muutus selles lauses annab vajaliku info edasi ning omab palju positiivsemat mõju lapsele: “Kõigepealt sööme soolase toidu ära ja siis sööme magustoitu.”
10. “Las ma aitan”
Kui laps võitleb legodega või mingi puslega, siis on loomulik, et te tahate teda aidata. Ärge hüpake liiga vara appi, see vähendab teie lapse iseseisvust, kuna ta hakkab tulevikus iga probleemiga teiste poole jooksma. Parem on küsida asjalikke küsimusi nagu näiteks “Mis sa arvad, kas sinna alla peaks minema suur jupp või väike? Miks sa nii arvad? Proovime seda.”
Lisaks nõuannetele leiate meie lehelt ka suure valiku erinevaid tooteid, millega lastele ning ka endale rõõmu pakkuda: