Kuidas saada hakkama raske iseloomuga inimesega?

Kuidas saada hakkama raske iseloomuga inimesega
54 / 100 SEO Score

Keerulise iseloomuga inimesi on igal pool. Ehk oled ka sina üks nendest? Paljud inimesed läbivad enda elus perioode, kus nad ei käitu just kõige paremini. Kui soovitad säilitada suhtlemise raske iseloomuga inimesega, siis pead välja töötama mõned toimetuleku- ja läbirääkimisstrateegiad.

Lähenemine

  1. Vali enda lahinguid. Kui satud vaidlema keerulise iseloomuga inimesega, siis otsusta, kas probleemist rääkimine on väärt sinu pingutusi. Iga võitlust pole vaja võidelda. Mida varem sa seda mõistad, seda kergem ja rõõmsam on sinu elu. Ideaalis peaksid sina ning raske loomuga inimene enda erinevused kõrvale jätma ning leidma kompromissi. Kuid alati ei ole see võimalik.
    • Küsi endalt, et kas antud olukord tekitab sinule nii palju stressi, et sellele peaks reageerima.
    • Mõtle enda suhte üle selle inimesega. Kui tegu on sinu ülemuse või mõne teise autoriteediga, siis pead leppima mõningate asjadega, mis sulle ei meeldi (välja arvatud juhul, kui tegu on ahistamise või kuritahtliku käitumisega). Kui tegu on sõbra või pereliikmega, siis mõtle sellele, et kas asjale reageerimine on väärt sinu aega ja närve.
    • Kas sa saad üldse seda tüli võita? Sa võib-olla tahad ära panna inimesele, kes sinu suhtes halvasti käitub, kuid mõtle situatsiooni üle järgi ning kaalutle, kas see on tõesti selline, mida sa lahendada saad. Võib-olla on ajastus halb või pead sa mõtlema välja plaani, saama abi või kaalutlema oma võimalusi.
  2. Peatu hetkeks, enne kui reageerid halvale käitumisele. Enne vastamist hinga sügavalt sisse, et enda mõtteid koguda ning emotsioone rahustada. Kui konflikt toimub e-kirja või sõnumi teel, siis väldi vastuse saatmist sel ajal, kui sa oled ärritunud või närvis. Võta natuke aega, et lasta enda stressitasemel langeda. Seejärel suudad inimesele mõistlikumalt läheneda.
    • Võimalusel arutlege probleemi kuskil neutraalses kohas või mõnda tegevust tehes. Näiteks võite rääkida jalutuskäigu ajal. See võib aidata piirata negatiivset näost-näkku suhtlemist.
  3. Esita enda vajadused selgelt ja veenvalt. Ära anna teisele inimesele võimalust sinuga manipuleerida või sinu sõnu väänata. Eesmärk on kasutada “Mina” avaldusi, mitte “Sina” süüdistusi. Näiteks:
    • “Ma mõistan, et oled minu hilinemise pärast pettunud. Ma tunneksin sinu asemel samamoodi. Kahjuks oli täna hommikul tee peal avarii ning tekkis liiklusummik. Mul on väga kahju, et sa ootama pidid!”
    • Ära ütle: “Sa ei ole mõistlik, kui arvad, et saan olla täpne, kui tee peal oli liiklusummik!”
    • Proovi keerulise inimesega rääkides “võileiva” lähenemist. Alusta positiivse kommentaariga, andes talle mõista, et väärtustad teda ning seejärel suundu vestluse keerulise osa juurde. Lõpuks lõpeta suhtlus mõne positiivse kommentaariga nagu näiteks tänamine sinu kuulamise eest.
  4. Ole jätkuvalt viisakas. Pole tähtis, kuidas teine inimene reageerib, püsi rahulik. Ära lange sõimamise tasandile. Hinga sügavalt sisse enne vastamist. Võtmeks on olla parem inimene ning mitte lasta endal langeda samale tasemele. Lisaks, mida rahulikum sa püsid, seda tõenäolisemalt paneb teine inimene seda tähele ning mõtestab oma käitumist.
    • Kui sa oled viisakas ja rahulik, siis on suurem tõenäosus, et teine inimene hoiab enda meelt avatuna ning kuulab sind.
  5. Püsi faktide juures. Hoia enda jutt lühike ja selge ning ära lisa sinna liiga palju detaile või emotsioone. On väga võimalik, et teine isik ei näe sinu vaatenurka ning sa ei pea proovima teda selleks veenda. Räägi juhtunust ning ära arva, et pead end selgitama.
    • Väldi ohtlike teemasid. Näiteks, kui sa sõdid alati enda sugulasega pühade pärast, siis ärge nendest rääkige! Lase kellegil teisel vahendamine ära teha.
    • Väldi kaitsvat olekut. Sa võid tahta enda vaatenurga üle vaielda, kuid keerulise iseloomuga inimeste puhul on parem, kui sa nendest argumentidest mööda lähed. Ära raiska enda aega proovides tõestada, et sinul on õigus. Selle asemel hoia situatsiooni võimalikult neutraalsena.
  6. Pane paika piirid ja pea neist kinni. Piirangute seadmine võib alguses keeruline olla, kuid see on oluline hea suhte säilitamiseks. Otsusta, milliseid käitumisi sa oled valmis sallima ja kuidas nendega toime tulla. Võid enda jaoks seda limiidid nagu näiteks: “Ma veedan emadepäeval emaga koos ühe tunni, kuid mitte tervet päeva”. Või võid teise inimesega selged piirid seada. Näiteks: “Palun ära kommenteeri minu kaalu. Kui sa seda teed, siis ma lõpetan kohe vestluse ning lahkun.”
    • Kui oled piirid paika pannud, siis tee endast kõike, et neid järgida. Paljud keerulised inimesed jätkavad sinu ärakasutamist, kui nad arvavad, et sa enda piiridest kinni ei pea.
    • Näiteks, kui oled öelnud enda keerulisele töökaaslasele, et sa ei soovi enda juuresolekul kuulata seksistlikke nalju, siis ära tee nii, et pooltel kordadel ignoreerid neid ja pooltel kordadel teed märkuse. Ole järjekindel ning palu tal lõpetada selline käitumine. Võid isegi määrata konkreetse tagajärje, näiteks: “Kui see uuesti juhtub, siis suhtlen sellel teemal juhatajaga”.
  7. Vähenda kokkupuudet. Loodetavasti saad oma probleemse inimesega hakkama, kuid kui ei saa, siis vähenda temaga kokkupuudet. Kui sa pead temaga suhtlema, siis proovi jutt lühikesena hoida, vabandades end vestlusest välja või tuues vestlusesse kolmanda osapoole. Püsi võimalikult positiivne ning rahulik.
    • Aktsepteeri seda, et sellest inimesest ei saa kunagi selline sõber, kolleeg või sugulane nagu sina sooviksid.
    • Kui kõik muu põrub, siis on võimalik see, et pead selle inimesega suhtlemise täielikult lõpetama. See on eriti raske siis, kui tegu on lähedase pereliikme või töökaaslasega. Kuid kui tema käitumine on tõsiselt mürgine ja ahistab, siis võib olla aeg edasi liikumise jaoks.

Enda mõtteviisi muutmine

  1. Mõista, et alati on keerulisi inimesi. Pole oluline kus sa elad või töötad, sa kohtad alati inimesi, kes tunduvad sellistena, et soovivad teistele teha halba ja haiget. Oluline on õppida ära see, kuidas selliste inimestega hakkama saada. Kuna neid on võimatu vältida, siis tasuks sul tuvastada mõned erinevad tüübid, et saaksid otsustada, kuidas nendega kõige paremini hakkama saada. Nende hulka kuuluvad:
    • “Vaenulikud” inimesed. Need on inimesed, kes kipuvad vägivaldselt reageerima. Nad võivad olla küünilised, argumenteerivad ning neil on raskusi aru saamisega, et neil ei ole õigus. Need inimesed on tavaliselt võimurikastel kohtadel või tegelevad küberkiusajatena.
    • “Tundlikud” inimesed ehk inimesed, kes otsivad igalt poolt solvanguid. Teisisõnu on neid inimesi väga kerge solvata. Nad kasutavad oma nördimise väljendamiseks sageli tekstilisi vahendeid (e-post, tekstisõnumid).
    • “Neurootilised” tüübid. Nad võivad olla ärevil või pessimistlikud ning sageli teiste suhtes väga kriitilised.
    • “Egoistid”. Nad vihkavad kompromisse, on ülitundlikud isiklike probleemide suhtes ning võivad olla isegi siis tänamatud, kui oled nende jaoks midagi head teinud.
  2. Suurenda oma pettumustaluvust. Teise inimese käitumine on sinu kontrolli alt väljas, kuid seda, kuidas sa reageerid ning kas reageerid, saad sina ise otsustada. Üks viis selleks on oma pettumustaluvuse suurendamine, millega hoiad ära stressi, vihastamise või närvi minemise.
    • Kui suhtled kellegi raske iseloomuga inimesega, siis võid sa mõelda, et “Ma ei suuda enam temaga suhelda!” Kuid enne, kui sa reageerid selle irratsionaalse mõtte peale, hinga sügavalt sisse ning kahtle selle õiguses.
    • Reaalsus on see, et sa saad sellega hakkama, kuigi see võib võtta sult palju energiat ja tahtejõudu. Sa ei sure või ei lähe hulluks selle pärast, et su ämm üritab jõule oma käe järgi teha või kui su ülemus käratseb. Sa oled tugev ning saad sellega hakkama. Sinu valik on selles, kuidas sa seda võtad: kas stressad seni, kuni su vererõhk tõusma hakkab või sa hingad sügavalt sisse ning annad ämmale tükeldamiseks peotäie porgandeid, et ta oleks millegi tegemisega hõivatud?
    • Kui leiad, et kasutad sõnu nagu “peab”, “ei saa”, “peaks”, “pidama”, “alati” või “mitte kunagi”, võta hetk selle mõtte ümberhindamiseks.
  3. Uuri enda käitumist. Kui inimesed sind pidevalt ründavad, siis võib olla nii, et meelitad ligi valet tüüpi inimesi. Näiteks, kui sa oled liiga negatiivne, siis võivad sind varitseda teised pessimistlikud inimesed. Proovi leida sõpru, kes on positiivse ellusuhtumisega.
    • Kui sul oli minevikus negatiivseid kogemusi, siis milline oli sinu roll? Milline oli sinu käitumine? Näiteks ütleme, et su sõbranna Tiina kogu aeg sinu kallal norib. Kas sa vastad talle? Kas sa seisad enda eest?
    • Abiks on oma tugevate ja nõrkade külgede ära tundmine. Nii saate tulevikus raskete inimestega silmitsi seistes paremini hakkama.
  4. Ole teadlik oma ettekujutustest teiste suhtes. Üks sinu sõpradest võib tunduda keeruline, kuid tal võib olla lihtsalt keeruline aeg või katsub ta raskes olukorras hakkama saada. Selle asemel, et teise inimese käitumist kohe hinnata, harjuta empaatiat ning mõtle, kuidas sa ise ennast tema asemel tunneksid.
    • Harjuta aktsepteerimist sügavalt sisse hingates ja vaadates inimest võimalikult suure kaastundega. Ütle endale: “Ma näen, et sa kannatad. Ma aktsepteerin, et sa oled närviline ja hirmul, isegi kui ma ei mõista miks. Ma aktsepteerin, et sa teed ka mind närviliseks.”
    • Kui nõustud, et midagi lihtsalt on nii nagu on ning aktsepteerid, et see inimene on raske iseloomuga, siis vabastad sa osa oma pingest.

Ole esimene kes saab teada kasulikest nippidest ning eksklusiivsetest sooduspakkumistest:

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga