E-POOD Tootekategooriad

Kuidas südamevalust üle saada?

Vahel võib juhtuda, et oled sügavalt armunud kellegisse, kuid tema ei vasta sinu tunnetele. Hülgamise tunne, ükskõik kas läksite lahku või ei vastanud ta juba alguses sinu tunnetele, võib teha samapalju haiget kui füüsiline vigastus. Protsess paranemise suunas võib võtta aega, kuid see on teekond, mille sa pead läbima.

Anna endale aega ja ruumi

1. Luba endal leinata. Südamevalu on piinav. Sellest sa ei saa mööda vaadata. See tähendab, et sa pead andma endale aega, et tunda südamevaluga kaasnevaid emotsioone. Su aju ütleb sulle, et sulle on viga tehtud nii, et ära püüa neid tundeid alla suruda.
• Tee ruumi paranemisele. Sa vajad aega ja ruumi, et leinata. Püüa leida vaikne koht, et tegeleda enda emotsioonidega. See võib tähendada jalutuskäigule minemist, enda voodis lesimist või lihtsalt rahustava tee joomist.
• Ilmselt läbid sa tsükli vihast, valust, leinast, ärevusest, hirmust ja aktsepteerimisest. Sulle võib küll tunduda, et mattud halbadesse tunnetesse, kuid kui läbid iga osa tsüklist, leiad, et ülesaamine muutub järjest kergemaks.
• Väldi masendusse langemist. On vahe, kas sa annad endale aega südamevaluga tegelemiseks või vajud sügavasse masendusse. Kui leiad, et pole kodust nädalate kaupa lahkunud, pole tahtmist dušši all käia ja sulle ei paku mitte miski huvi, siis peaksid pöörduma psühholoogi poole, kuna see ei ole tervislik viis südamevaluga toime tulemiseks.

2. Võta üks päev korraga. Kui sa proovid enda emotsioonidega toime tulla ja läbida südamevalu ühe hoobiga, siis teed endale liiga. Selle asemel ela hetkest hetkeni ja püsi oma mõtetega olevikus.
• Hea moodus hetkele keskendumiseks on olevikus püsimine. Kui leiad, et su mõtted liiguvad tulevikule või on hoopis minevikus kinni, siis peata end.
• Tegele väikeste asjadega. Pühi põrandaid, korista, organiseeri. Sellised väikesed tegevused aitavad sul fokuseerida positiivsetele asjadele. Teleka vaatamine ja lugemine on hea teraapia väikestes kogustes, kuid need ei anna tunnet, nagu oleksid midagi saavutanud. Kui väikesed asjad saavad tehtud, siis võid liikuda suuremate asjadeni nagu kodu ümbersisustamise ja väikese remondini. Kui saad suuremad asjad tehtud, tunned, et sinu suhtumine on saanud uue energialaengu ja sinu väljavaade elule paraneb.

3. Eemaldu. Kui suhe lõppeb, siis võid tunda, nagu su sees oleks suur ja must auk, mis tahab sinust kõike õnnelikku välja imeda. Paljud inimesed teevad vea, proovides koheselt seda auku täita, kuna nad ei kannata seda tunnet.
• Hoia eemale sellest teisest inimesest. Kustuta ta number enda telefonist, et sul ei tekiks joogise peaga kiusatust talle sõnumit saata, peida või blokeeri ta sotsiaalmeediatest, et sa ei hakkaks tema tegevusi varitsema kella kahe ajal öösel. Ära küsi ühistelt tuttavatelt, et kuidas tal läheb ja millega tegeleb. Mida puhtam lahkuminek, seda kergem on sellest paraneda.
• Ära proovi koheselt täita seda auku, mille ta sinusse jättis. See on üks suurimaid vigu, mida teevad inimesed, kes kannatavad südamevalu käes. Uute suhtesse hüppamine tähendab valu vältimist, kuid see tegelikult ei aita sul enda tundeid läbi töödelda. Hiljem tulevad need halvad tunded tagasi ja veelgi suuremate ning valusamatena.

4. Räägi sellest. Sul on vaja toetust, et tegeleda enda südamevaluga. Tugev toetus, mida saad perekonnalt ja sõpradelt, aitab sind uuesti jalule kiiremini, kui miski muu. Nad ei täida seda auku, mis sinusse jäi inimesest keda armastasid, kuid nad teevad tühjusetunde palju paremaks.
• Hea, kui sul oleks usaldusväärne pereliige või sõber, kellega sa rääkida saad. Küsi talt, et kas sa võid temaga rääkida, kui tunned tungi rääkida inimesega, kellest eemale püüad hoida, isegi kui kell on varajane või hoopis väga hiline.

5. Saa lahti mälestusesemetest. Mälestusesemetest kinni hoidmine ainult aeglustab sinu paranemise protsessi.
• Iga esemega mõtle mälestusele, mis sellega seotud on. Siis kujuta ette, et paned selle mälestuse õhupalli. Kui selle eseme minema viskad, siis kujuta ette, et mälestust sisaldav õhupall triivib kaugele minema ning ei tee sulle enam kunagi muret.
• Mälestusesemete ära andmine on hea moodus neist lahti saamiseks. Kui need annetad, siis saad ette kujutada seda, kuidas teine inimene nendest rõõmu tunneb ning nendega häid mälestusi loob.

6. Aita kedagi teist. Kui aitad kedagi, kes samuti valu käes vaevleb, siis saad unustada natukeseks enda valu. Samuti tähendab see seda, et sa ei püherda enesehaletsuses ja leinas.
• Võta aega ja kuula enda sõprade muresid. Anna neile teada, et nad saavad alati sinuga rääkida ning kui vajavad siis ka sinu abi.
• Mine vabatahtlikuks. Mine appi toidupangale, loomade varjupaigale jne. Infot vabatahtlikuks olemise kohta leiad siit.

7. Luba endal fantaseerida. Sa hakkad fantaseerima sellest, kuidas ta sinu juurde tagasi tuleb ja ütleb, et ta oli loll, et su jättis. Ilmselt fantaseerid ka temast intiimsemalt, tema suudlemisest ja lähedusest. See on täiesti normaalne.
• Mida rohkem sa neid fantaasiaid eemale lükata üritad, seda rohkem kinni nad sinu mõtteisse jäävad. Kui sa tead, et sa ei tohiks millegile mõelda, eriti kui oled selle reegli ise kehtestanud, siis on see ainus, millele mõtled.
• Anna endale kindel aega fantaseerimiseks, et sa sellele liiga palju aega ei kulutaks. Näiteks, anna endale iga päev 15 minutit aega, et mõelda sellele, kuidas sinu eks sinuga tagasi kokku minna tahab. Kui pole käes sinu valitud aeg ning sellised mõtted ikka sulle pähe hüppavad, siis pane need lihtsalt kõrvale õiget aega ootama. Sa ei ignoreeri neid, vaid tegeled nendega hiljem.

Paranemisprotsessi alustamine

1. Väldi asju, mis toovad esile mälestusi. Mälestusesemete lahtisaamine, millest oli juttu eespool, aitab sul vältida mälestuste esile kerkimist. Siiski on teisi asju, mida pead jälgima. Sul pole alati võimalik neid vältida, kuid kui annad endast parima, siis see aitab sind pikemas perspektiivis.
• Mälestusi võib meelde tuua iga asi, näiteks see laul, mis parasjagu käis kui te esimest korda suudlesite, kohvik, kus teile meeldis kahekesi söömas käia, isegi mõni lõhn võib tekitada mälestuse esilekerkmist.
• Asja mõte ei ole vältida kõiki asju mis sulle mälestusi meelde toovad. See pole lihtsalt võimalik. Mida sa aga saad teha, on minimeerida asju, mis sulle haiget teevad, et saaksid enda paranemise protsessiga jätkata.

2. Kasuta muusikat, et aidata endal paraneda südamevalust. Muusikal on teraapiline mõju ja see aitab sind. Pane käima mõni rütmikas lugu, mis sul tuju heaks teeb. Teadlased on kindlaks teinud, et sellise muusika kuulmine võib vabastada endorfiine, mis tõstavad su tuju ja võitlevad stressiga.
• Väldi aeglaseid, kurbi ja romantilisi laule. Need ei paku su ajale häid kemikaale. Selle asemel toidavad need hoopis sinu kurbust ja südamevalu.

3. Juhi mõte südamevalust kõrvale. Peale seda, kui sa oled saanud üle endale aja andmise ja tunnetega tegelemise protsessist, siis peaksid mõnda aega tegelema enda tähelepanu hajutamisega. Kui mõtted teisest inimesest pähe hakkavad tükkima, siis vii tähelepanu mujale mõeldes teisi mõtteid, tehes mingit aktiivset tegevust jne.
• Helista sellele sõbrale, kes ütles, et võid alati helistada, kui sul teda vaja on. Loe raamatut, mida sa juba tükk aega lugeda oled tahtnud. Vaata komöödiat (naermine aitab paranemise protsessile kaasa).
• Ära võta liiga palju “valuvaigisteid”. Need on asjad, mis sind mõneks ajaks tuimemaks teevad. Vahel on sul tõesti vaja lõõgastuda, kuid sa pead nendega ettevaatlik olema. “Valuvaigistid” võivad olla alkohol või narkootikum, kuid need võivad olla ka liigne teleka vaatamine, kogu aeg internetis olemine või rämpstoidu söömine.

4. Muuda enda rutiini. Osa südamevaluga tegelemisest on murda teatuid harjumusi, mida sa muidu tegid koos temaga. Uute asjade tegemine ja nende tegemise muutmine sillutab teed uutele harjumustele. Sul ei ole enda uues elus enam ruumi inimesele, kes sinu südame murdis.
• Sa ei pea tegema suuri muudatusi, et vanadest rutiinidest vabaneda. Mine näiteks laupäeval turule, selle asemel, et voodis vedeleda. Kuula teistsugust muusikat, hakka tegelema uue hobiga nagu näiteks karate või küünlavalmistamine.
• Kui sul on võimalik, siis mine puhkusele. Isegi nädalavahetusel uue koha külastamine võib aidata sul saada juhtunule uut perspektiivi.

Aktsepteerimine

1. Väldi süüdistamist. Osa enda südamevalust üle saamiseks, on mõistmine, et enda või tema süüdistamine ei ole kasulik. Mis juhtus, see juhtus ja pole midagi mida sa enam sinna parata saaksid nii, et lase süül minna.
• Proovi tema vastu tunda lahkust. Ükskõik mis ta tegi või tegemata jättis, püüa leida kaastunnet tema probleemidele. See ei tähenda, et sa peaksid andestama, kuid see tähendab, et sa ei hoia tema vastu liigselt viha.
• Samuti ära süüdista ennast. Sa võid aktsepteerida asju, mida sa tegid suhtes valesti ning lubada endale, et tulevikus proovid paremini. Kui ära piinle liigselt selle üle, mis valesti läks.

2. Tea, millal oled valmis edasi liikumaks. Igaüks paraneb erinevas tempos. Pole olemas ajaperioodi, kunaseks sa oled südamevalust paranenud, kuid on märke, mis näitavad, et hakkad sellest üle saama.
• Sa ei mõtle enam iga kord kui telefonihelinat kuuled, et tema helistab.
• Sa ei fantaseeri enam sellest, et ta tuleb sinu käest andestust paluma.
• Sa ei seosta end nii palju laulude ja filmidega, mis räägivad südamevalust.

3. Väldi tagasilangust. Sa ei taha teha ju asju, mis toovad tagasi sinu südamevalu. Vahel ei saa sa seda vältida, kuid sa saad seda riski vähendada.
• Ära lase teda enda ellu tagasi liiga varakult või parem oleks kui sa seda üldse ei teeks. Kui sa seda teed, siis põhjustad endale südamevalu ja kurbust. Vahel ei ole võimalik eksiga sõbrad olla.
• Kui langed tagasi, siis ära satu paanikasse. Töö, mis sa oled teinud, et saada üle südamevalust, ei ole läinud raisku. See tasub ära. Ära anna alla. Kõik peavad tegelema tagasilöökidega, eriti sedasorti asjadega.

4. Tee asju, mida sa naudid. Kui teed asju, mis sind lõbusaks teevad või mida sa naudid, siis tõstad enda ajus dopamiini taset. See on kemikaal, mis aitab kaasa õnnetundele ja madaldab stressi.
• Tee asju, mida sa ei seosta enda eksiga. Proovi uusi asju või neid, millega sa ei tegelenud sellel ajal kui te koos olite.

5. Ära heitu. On oluline meeles pidada, et südamevalust paranemine on protsess. See ei juhtu kiirelt või koheselt. Sul saab olema tagasilööke, sinu teele tekivad probleemid ja sa tunned palju erinevaid emotsioone, mis ei ole nauditavad. Sa ju siiski andsid osa enda südamest ära. Valu tõestab, et sa oled inimene, tehtud kaastundest ja ebatäiustest nagu me kõik.
• Julgusta end tähistades väikeseid võite. Kui on möödunud terve päev, kus sa eksile ei mõelnud, siis tähista seda uue kingapaari või magusa koogiga.

 

Südamega sussid naistele

Tillukesed südame kujulised kõrvarõngad

Sõrmus siniste südametega

Südamekujulised värvilise topaasiga hõbekõrvarõngad

Multifunktsionaalne kell koos südamemonitoriga