Kuidas õpetada last kella tundma?

Kella tundmine on laste jaoks keeruline asi. Kuid õpetaja või lapsevanemana, saad sa teha aja määramise õpetamise lõbusaks tegevuseks, meisterdades selleks koos lapsega kellasid. Enne kui hakkad õpetamiseks kella meisterdama, veendu, et su laps teaks põhitõdesid. Kui kellad on valmis, siis saad hakata lapsele õpetama erinevaid ajaplokke.

Põhitõdede õpetamine

  1. Harjutage 60-ni lugemist. Lapsel on vaja teada 60-ni numbreid (õiges järjekorras), et kella tundma õppida. Lase lapsel paberilehele üles kirjutada numbrid 1-60. Iga kord kui laps numbri kirjutab, lase tal see ka valjusti välja öelda. Pane paberileht seinale ning lase tal numbreid regulaarselt ette lugeda.
    • Kui olete lapsega kuskil kodust eemal avalikus kohas, nagu näiteks toidupoes, siis osuta erinevatele numbritele ja lase lapsel neid valjust öelda.
    • Et last õppima innustada, premeeri teda kiituste ja mänguaja või snäkkidega.
  2. Harjutage loendamist viie kaupa. Viite gruppide mõistmine aitab lapsel kergemini kellaaegasid õppida. Lase lapsel kirjutada viie kaupa numbrid paberile.
  3. Õpeta talle aja üldist mõistet. Üldised ajamõisted on hommik, päev, õhtu ja öö. Seosta iga kontseptsioon teatud tegevusega. Seejärel tee lapsele viktoriin, kus küsi, millal mingi asi juhtub.
    • Näiteks: “Hommikul sööme me hommikusööki ning peseme oma hambaid. Lõuna ajal me sööme lõunat ning teeme uinaku. Õhtul loeme me raamatut ning läheme magama”.
    • Sa võid lapselt küsida: “Mis juhtub hommikul?” ning “Mida me teeme õhtul?”.

Lapsega koos kella meisterdamine

  1. Võta kaks papptaldrikut ning analoogkell. Taldrikuid on vaja kella tegemiseks ning kella näidiseks.
  2. Voltige papptaldrikud pooleks. Võta üks taldrik ja anna teine lapsele. Voltige mõlemad pooleks. Seejärel keerake neid ning voltige uuesti pooleks, et keskele tekiks ristikujuline voltimisjälg.
  3. Pange kirja numbrid. Lase lapsel kirjutada õigesse kohta numbrid 12, 3, 6 ja 9.
  4. Täitke kell ära. Lase lapsel kirjutada ka kõik ülejäänud numbrid. Näita talle analoogkella, et ta oskaks kõik õigesse kohta kirjutada.
  5. Looge kellale “koogiviilud”. Lase lapsel joonistada jooned kella keskpunktist iga numbrini. Lase iga “koogiviil” värvida erinevat värvi.
  6. Tehke kellaseierid. Joonist kaks seierit papile- pikem minutite jaoks ning lühem tundide jaoks. Lase lapsel seierid välja lõigata.
  7. Pange seierid paika. Pane tunniseier minutiseieri peale. Kinnita seierid kasutades paberi kinnitamiseks mõeldud klambrit.
  8. Aseta ise tehtud kell analoogkella kõrvale. Juhi lapse tähelepanu sellele, kui sarnased need välja näevad. Küsi lapselt, kas kellale on veel vaja midagi juurde lisada. Kui mitte, siis liikuge edasi.

Tundide murdmine osadeks

  1. Seierite erinevused. Osuta mõlemale seierile ning küsi, mis nende peamine erinevus on. Kui lapsel on raskusi sellele vastamisega, siis võid küsida näiteks: “Kas üks on pikem kui teine?”.
  2. Sildista seierid. Kui laps on aru saanud, et seierid on erineva pikkusega, siis seleta talle erinevust. Ütle, et lühike on tunniseier ning pikk minutiseier. Lase lapsel seieritele kirjutada “tund” ja “minut”.
  3. Seleta tunniseierit. Osuta igale numbrile, hoides minutiseierit 12 peal. Ütle, et iga kord kui tunniseier osutab numbrile ning minutiseier 12-nele, siis kell on ___. Võta läbi iga number, öeldes: “Kell on üks. Kell on kaks. Nüüd on kell kolm”. Seejärel lase lapsel sama teha. Kasuta “koogiviile” ja värve enda kasuks. Tugevda mõtet, et alati kui tunniseier on antud “koogiviilus”, on kell ___.
    • Sa võid iga kellajaga seostada ka tegevusi. Näiteks: “Kell on kolm, mis tähendab, et nüüd on aeg sinu lemmikmultikaks”, või “Kell on kuus, mis tähendab, et nüüd hakkame õhtust sööma”.
  4. Küsitle oma last. Vali mingi nädalapäev ning kirjuta üles 5-7 tegevust, koos nendega seotud ajaga. Lase lapsel panna tunniseier õigele numbrile. Vajadusel paranda tema vigu.
    • Ütle näiteks “Õde tuli koolist, mis tähendab, et kell on kolm. Liiguta seierid nii, et kell kolm oleks” või “Kell on kaheksa, mis tähendab seda, et on aeg magama minna. Liiguta seierid nii, et kell kaheksa oleks”.

Minutite murdmine osadeks

  1. Seleta numbrite kahekordset tähendust. Selgitamine, et number 1 tähendab ka viite minutit ja number 2 kümmet minutit võib lapse jaoks olla üsna segane. Et aidata lapsel seda mõistet mõista, võid seletada, et numbrid on nagu salajase identiteediga topeltagendid nagu näiteks Clark Kent ja Superman.
    • Näiteks ütle lapsele, et number ühe salajane identiteet on viis. Ja lase tal kirjutada väike number viis number ühe kõrvale. Korda seda iga numbriga.
  2. Seleta minutiseieri rolli. Ütle lapsele, et numbrite salajased identiteedid tulevad pika seieriga, ehk minutiseieriga. Osuta minutiseier igale numbrile ning ütle seostatud minutid. Seejärel lase lapsel korrata.
    • Näiteks, osuta minutiseieriga 2-le ja ütle, et see on kümme minutit. Seejärel 3-le ning ütle, et see on 15 minutit.
  3. Demonstreeri kuidas lugeda tunni- ja minutiseierit koos. Kui su laps on minutiseierist aru saanud, siis pead sa talle õpetama, kuidas tunni- ja minutiseiereid koos lugeda. Alusta lihtsate aegadega nagu näiteks 1:30, 2:15, 5:45 jne. Osuta tunniseieriga tunnile ja minutiseieriga minutile ning ütle valjult mis aeg on.
    • Näiteks osuta tunniseieriga kolmele ja minutiseieriga kaheksale. Ütle, et kell on 3:40, kuna tunniseier on kolmel ning minutiseier kaheksal.
  4. Lisa teised minutid. Kui laps saab aru 5 minutilistest intervallidest, siis lisa teised minutid. Alusta sellega, et tee 5 minutiliste intervallide vahele neli täppi. Seejärel kirjuta sinna kõrvale väikselt numbrid 1-4. Lase lapsel kirjutada kellale ülejäänud minutid ise. Seejärel osuta minutiseieriga minutile ja tunniseieriga tunnile ning ütle aeg valjusti ette.
    • Näiteks osuta minutiseieriga neljandale täpile ja tunniseieriga kolmele. Ütle lapsele, et kell on 3:04. Korda seda protsessi seni, kuni laps minutitest aru saab.

Ole esimene kes saab teada kasulikest nippidest ning eksklusiivsetest sooduspakkumistest: